Mijn energiemanager is niet meer verbonden sinds de installatie van mijn laadpaal. Hoe verhelp ik dit?
Je laadpaal is tijdens de installatie verbonden met je slimme meter om gebruik te kunnen maken van 'Load Balancing'. De laadpaal leest je slimme meter uit via de zogeheten P1 poort en gaat even wat minder hard laden op het moment dat je andere apparaten in huis aanzet. Zo kun je altijd met maximaal vermogen laden en heb je geen risico dat de stroom uitvalt.
De slimme meter heeft in de meeste gevallen maar één P1 poort waarop andere apparaten kunnen worden aangesloten. Is de P1 poort tijdens de installatie van je laadpaal al in gebruik? Dan zal de monteur het laadpunt op deze poort aansluiten om een goede werking van het laadpunt te garanderen en te voorkomen dat de aansluiting overbelast wordt.
Om meerdere apparaten op de poort van de slimme meter aan te kunnen sluiten kan een P1 splitter worden gebruikt. Om te zorgen dat het laadpunt en het andere apparaat een goede verbinding hebben, is in sommige gevallen een 'actieve' splitter nodig. Een dergelijke splitter kan worden aangeschaft via de onderstaande link:
HomeWizard Actieve P1 Splitter
Omdat wij niet bekend zijn met het andere apparaat dat op de slimme meter aangesloten wordt kunnen wij, ondanks positieve ervaringen, geen garantie geven dat het andere apparaat met de nieuwe splitter overweg kan.