Wat kan ik verwachten van de installatie?
Let op! Soms zijn er aanpassingen aan je meterkast of woning nodig om de installatie uit te kunnen voeren. Lees hier in welke situaties dat het geval is. Lees hieronder hoe je je het best kunt voorbereiden op de installatie zelf.
Voorbereiding
Om te zorgen voor een zo soepel mogelijke installatie, vragen we je het volgende:
- Zorg voor een opgeruimde meterkast
Zorg dat je meterkast is opgeruimd en dat de eventuele kruipruimte toegankelijk is, zodat de monteur overal goed bij kan.
- Controleer of de kruipruimte droog is
Heb je tijdens de intake aangegeven dat je een kruipruimte hebt? Controleer dan een aantal dagen én de dag voorafgaand aan de installatie of de kruipruimte droog is. Lees hier wat je moet doen als de kruipruimte niet droog is.
De installatie
De installatie gaat als volgt in zijn werk. Houd er rekening mee dat de installatie een halve tot een hele dag duurt, en dat je korte tijd geen stroom hebt.
- Meterkast voorbereiden
De monteur installeert een nieuwe aardlekautomaat, in de bestaande groepenkast of in een apart uitbreidingskastje. Zo kan het laadpunt voldoende stroom gebruiken.
Om veilig te kunnen werken, moet de installateur de stroom van het hele huis afschakelen. Als je een oudere meterkast hebt, kan het zijn dat de installateur hiervoor de zegel op de aansluitkast moet verbreken. Het herstellen van de zegel wordt uitgevoerd door de netbeheerder. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening.
- Graafwerkzaamheden uitvoeren
Als je het laadpunt op een paal of tegen een bijgebouw wilt plaatsen, graven onze monteurs een deel van de kabels buitenshuis in. Als het nodig is, halen de monteurs hiervoor bestrating weg en plaatsen deze na de installatie weer terug.
- Kabels leggen
Na de eventuele graafwerkzaamheden leggen we de kabels tussen de meterkast en de gewenste locatie van het laadpunt.
We leggen een voedingskabel waarmee het laadpunt van stroom wordt voorzien en een UTP-kabel om het laadpunt met de slimme meter te verbinden. We leggen ook een UTP-kabel als je (nog) geen slimme meter hebt. Hiermee hoeven we niet opnieuw te graven als je later toch gebruik wilt maken van Dynamic Load Balancing.
Een aantal veelvoorkomende situaties:
- Meterkast en laadpunt tegen de buitenmuur: De monteur boort een gat in de buitenmuur en voert hierdoor de kabel direct naar buiten.
- Bij een (toegankelijke) kruipruimte: De monteur legt de kabels die binnenshuis lopen door je kruipruimte en boort vanuit deze ruimte een gat naar buiten.
- Bij afwezigheid van een (toegankelijke) kruipruimte: Zit je meterkast binnenshuis, maar heb je geen (toegankelijke) kruipruimte? Dan plaatsen we de kabels binnenshuis in een kabelgoot.
- Laadpunt aansluiten
Als alle kabels gelegd zijn, sluiten we het laadpunt hierop aan. Het laadpunt installeren we volgens de door jou gekozen montage: we monteren het aan de muur of plaatsen het op een paal.
Tot slot verbinden we je laadpunt met het internet. Dat doen we in de meeste gevallen via een simkaart dat in het laadpunt is geplaatst. Voor sommige typen laadpunten is een internetverbinding via UTP nodig. In dat geval sluiten we het laadpunt aan op je router.
- Laadpunt opleveren
De monteur meldt het laadpunt bij ons aan, zodat deze zichtbaar wordt in jouw online omgeving. We kunnen dan je laadsessies registreren en monitoren, en je laadkosten vergoeden.
Nadat de installatie voert de monteur tests uit om te controleren of de laadpaal correct werkt. Daarnaast laat de monteur je zien hoe je het laadpunt kunt gebruiken.